Berita

TNB Terengganu jamin bekalan elektrik sepanjang Aidilfitri mencukupi



KUALA TERENGGANU, 15 Mei (Bernama) -- Tenaga Nasional Berhad (TNB) Terengganu menjangkakan penggunaan bekalan elektrik akan bertambah 30 peratus menjelang musim perayaan Aidilfitri nanti.

Ketua (Perkhidmatan Pelanggan) TNB Terengganu, Mohd Nazri Puteh berkata pihaknya memberi jaminan bekalan akan mencukupi semasa sambutan Aidilfitri nanti memandangkan kapasiti bekalan elektrik di negeri Terengganu masih lagi melebihi daripada penggunaan.

"Ketika ini, proses pemeriksaan dan penyelenggaraan giat dilakukan di semua stesen untuk memastikan sistem bekalan elektrik dalam keadaan bersedia untuk menampung peningkatan beban elektrik berikutan kepulangan ribuan anak perantau ke Terengganu sepanjang Aidilfitri nanti.

"TNB Terengganu juga akan memastikan semua anggota kerja dan segala keperluan genset berada dalam keadaan bersedia untuk meminimakan gangguan bekalan elektrik seperti mana yang pernah berlaku sebelum ini," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis berbuka puasa TNB bersama warga media Terengganu yang turut dihadiri Timbalan Presiden Kelab Wartawan Media Terengganu (KAWAT), Ahmad Syafri Husnaini Mohamad di sini malam tadi.

Ketika ini, TNB Terengganu mempunyai kira-kira 900 kakitangan di seluruh negeri yang 10 peratus daripada mereka akan bertugas secara bergilir-gilir mengikut syif pada hari raya nanti.

Ditanya mengenai jumlah gangguan bekalan elektrik yang berlaku pada perayaan Aidilfitri sebelum ini, Mohd Nazri berkata jumlahnya terlalu kecil iaitu tidak melebihi 1.5 peratus daripada jumlah 370,000 pelanggan TNB di seluruh Terengganu.

Dalam pada itu, beliau berkata TNB juga dari semasa ke semasa terus merancang meningkatkan kapasiti bekalannya untuk memenuhi keperluan pertambahan pengguna termasuk pelabur dari luar negara terutama di beberapa kawasan perindustrian di Terengganu.

"TNB Terengganu sentiasa mengadakan perbincangan dan penyelarasan bersama kerajaan negeri dalam usaha meningkatkan keupayaan infrastruktur sedia ada bagi memastikan bekalan sentiasa mencukupi untuk menampung keperluan projek-projek pembangunan baharu kerana ia antara faktor yang boleh menarik pelabur ke Terengganu," katanya. 

-- BERNAMA





    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]