Berita

PKS digesa sertai program NEM - Yeo



PUTRAJAYA, 14 Mei (Bernama) -- Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) yang mengambil bahagian dalam program Pemeteran Tenaga Bersih (NEM) yang baru dipertingkatkan bakal menikmati elaun cukai lebih baik, selain dapat menguruskan kos elektrik dengan lebih berkesan.

Menteri Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim (MESTECC) Yeo Bee Yin berkata akses mudah kepada pembiayaan melalui Skim Pembiayaan Teknologi Hijau (GTFS) akan menggalakkan PKS untuk terlibat dalam skim NEM dan mencari jalan inovatif untuk memanfaatkan sumber tenaga diperbaharui.

"PKS yang mempunyai (kilang) dengan struktur bumbung yang betul boleh mendapat elaun cukai melalui pemasangan sistem fotovoltaik (PV) solar dan boleh menjual apa-apa sahaja tenaga lebihan yang dihasilkan kepada Tenaga Nasional Bhd (TNB) secara asas ‘satu-atas-satu’. 

"Saya harap elaun cukai yang relevan dan GTFS akan memudahkan dan menjadi pemangkin kepada pertumbuhan yang lebih tinggi dari segi penghasilan bumbung solar (kuasa) dalam kalangan pemain industri dan sektor komersial,” katanya kepada pemberita selepas pelancaran laman web baharu Pihak Berkuasa Pembangunan Tenaga Lestari (SEDA) Malaysia, yang mempunyai tenaga mikrosit yang diperbaharui dan kalkulator NEM di sini, hari ini.

Program NEM adalah sistem PV solar yang merupakan inisiatif MESTECC untuk menggalakkan penggunaan tenaga diperbaharui di Malaysia.

Di bawah program ini, tenaga yang dihasilkan daripada pemasangan sistem PV solar akan digunakan terlebih dahulu dan apa-apa tenaga berlebihan yang dihasilkan boleh dieksport ke TNB menerusi asas ‘satu-atas-satu’.

Skim ini sesuai digunakan untuk semua tujuan seperti sektor domestik, komersial, industri dan pertanian selagi mereka adalah pelanggan TNB.

Peruntukan keseluruhan kuota untuk NEM adalah 500 megawatts (MW) sehingga tahun 2020 -- 50MW untuk segmen domestik, dan 450MW untuk sektor komersial, industri dan pertanian.

Yeo berkata sejak pelancaran NEM pada Januari 2019,kadar pertumbuhan penggunaan skim itu amat menggalakkan.

Setakat 10 Mei, sejumlah 16.6MW telah diluluskan, berbanding dengan kapasiti keseluruhan yang diluluskan sebanyak 18.24MW pada 2018.

Beliau berkata kuota NEM sebanyak 500MW dijangka mewujudkan pekerjaan untuk 15,000 orang dan modal pelaburan sebanyak RM2.12 bilion untuk sistem PV solar.

Mengulas berkenaan laman SEDA yang baru dirombak, Yeo berkata laman web itu direka bagi memberikan pengalaman lebih baik kepada orang ramai dan menyedia akses maklumat mengenai skim NEM dan program tenaga boleh diperbaharui.

SEDA Malaysia juga menwujudkan dua direktori PV solar, membolehkan orang ramai untuk melayari perkhidmatan yang mereka perlukan.

Setakat ini, direktori itu menyediakan 110 senarai penyedia perkhidmatan PV yang berdaftar dan 27 pelabur PV solar berdaftar.

-- BERNAMA





    Berita Lain-lain

Solarvest Akan Pasang Panel Fotovoltaik Solar Terbesar Di Malaysia Di Pusat Beli Belah 1 Utama

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) -- Bandar Utama City Centre Sdn Bhd melantik anak syarikat Solarvest Holdings Bhd, Solarvest Energy Sdn Bhd, untuk memasang panel fotovoltaik (PV) solar terbesar di Malaysia dan panel PV bersepadu-bangunan di pusat beli-belah 1 Utama.


Verdant Solar Sasar 2,600 Pemasangan Panel Pada Tahun Ini - Ceo

Oleh Siti Radziah Hamzah

KUALA LUMPUR, 11 April (Bernama) -- Penyedia penyelesaian tenaga solar, Verdant Solar Sdn Bhd menyasarkan untuk menggandakan bilangan pemasangan panel solarnya kepada 2,600 pada tahun ini berbanding 1,300 pada 2023.


Aidilfitri: Orang Ramai Dinasihat Utamakan Keselamatan Elektrik Dan Gas - St

PUTRAJAYA, 8 April 2024 (Bernama) -- Orang ramai dinasihatkan supaya mengutamakan keselamatan elektrik dan gas menjelang sambutan Aidilfitri tidak lama lagi.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]