Berita

MAHB pajak kenderaan elektrik bagi kurangkan pelepasan karbon di lapangan terbang



SEPANG, 13 Mei (Bernama) -- Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) memajak dua Kenderaan Elektrik (EV) Renault Zoe yang akan digunakan dan diuji di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur sebagai sebahagian daripada perancangan jangka panjang bagi mengurangkan pelepasan karbon.

Pengendali lapangan terbang itu dalam satu kenyataan hari ini menyebut bahawa langkah itu juga sebagai sebahagian daripada usaha bagi mengoptimumkan kos operasi dan pemanpanan Akreditasi Karbon Lapangan Terbang di Tahap 30-pengoptimis yang diiktiraf oleh Majlis Lapangan Terbang Antarabangsa (ACI).

Menurut MAHB, ia berhasrat menambah jumlah EV sekiranya data yang dikumpulkan dari penggunaan  pada masa sekarang membuktikan ia bagus.

EV boleh mengumpul kapasiti tenaga yang mampu bertahan sehingga jarak perjalanan 210 km sebelum ia mengecas semula selama sejam untuk kegunaan seseterusnya.

"Malaysia Airports berhasrat menggantikan kereta menggunakan minyak sekarang ini kepada EV kerana ia boleh menyumbang kepada pengurangan pelepasan 19,000kg karbon dioksida yang dihasilkan setiap kereta dalam setahun,” menurutnya.

-- BERNAMA

 





    Berita Lain-lain

Singapura Berminat Kukuhkan Kerjasama Dengan Sarawak Berkaitan Tenaga Boleh Diperbaharui

KUCHING, 11 Sept (Bernama) -- Singapura berminat untuk mengukuhkan kerjasama dengan Sarawak, terutama dalam sektor tenaga boleh diperbaharui kerana lokasinya yang strategik dan sumber asli yang luas, kata Menteri Tenaga Manusia dan Menteri Kedua bagi Perdagangan dan Industri Singapura Dr Tan See Leng.


Terengganu Inc, TNB Genco Bangunkan Ladang Solar Terapung Jana 2,000MW Tenaga Elektrik

KUALA TERENGGANU, 11 Sept (Bernama) -- Terengganu Incorporated Sdn Bhd (Terengganu Inc) dengan kerjasama TNB Power Generation Sdn Bhd (TNB Genco) mewujudkan ladang solar terapung di Tasik Kenyir yang dijangka menjana sehingga 2,000 megawatt (MW) tenaga elektrik.


PETRA, Johor Kerjasama Pastikan Bekalan Air Dan Tenaga Cukup Bagi Pelabur

KLUANG, 8 Sept (Bernama) -- Kementerian Peralihan Tenaga dan Transformasi Air (PETRA) akan bekerjasama erat dengan kerajaan Johor bagi memastikan bekalan air dan tenaga mencukupi untuk keperluan pelabur di negeri ini.


    Main Sponsor


    Quotes



© 2024 BERNAMA. All Rights Reserved. Disclaimer | Privacy Policy | Security Policy This material may not be published, broadcast,
rewritten or redistributed in any form except with the prior written permission of BERNAMA.

Contact us :
General [ +603-2693 9933, helpdesk@bernama.com ]
Product/Service Enquiries [ +603-2050 4466, digitalsales@bernama.com ]